mandag 18. mai 2009

Kvalitetskrav til nettreklame

Nettmediene sliter videre denne uken også. Inntektene er fallende, og det pushes ut fler og fler reklamer. Men antallet klikk går ned, og det viser seg at de fleste har lært seg å ignorere reklamen fullstendig.

Dette er et alvorlig symptom for redaktørene. De har ved å selge alt for mange, alt for prangene, og alt for irriterende reklamer i år etter år klart å gjøre sin kundegruppe nær sagt motstandsdyktige mot reklame. Hvordan de har klart dette er neste uforståelig, ettersom de fleste av oss faktisk anser reklame som bra innhold, så lenge det reklameres for noe vi er interesserte i på anstendig vis.

Noen av dagens hovedsvakheter er blant disse:

  1. Reklamene er stygge og irriterende. Hvorfor er det ikke krav til hvordan en annonse skal se ut, hvor mye den kan blinke, om blinking i det hele tatt skal tillates
  2. Hvorfor er det ikke mulig å se på en annonse hva som skjer dersom man klikker på den? Du skal ikke klikke på mange gode reklamer som peker på dårlige webber for å bli kurert mot det på livsttid.
  3. Hvordan kan mediene finne på å ha så enorm mange reklamer på en side? Tror de at det blir mer spennende med 10 reklamer på en side som blinker som hovedgata i Las Vegas, enn 2 omtenktsomt plasserte reklamer som har sammenheng med innholdet i den siden man er på?


Dersom vi ser på hvem som bekler hvilke roller i et typisk mediehus vil man se at de fleste er dyktige og høyt utdannede folk, profesjonelle til fingerspissene. Rutinerte journalister lager sakene, dyktige fotografer bidrar med bilder. Det legges inn i profesjonelle publiseringløsninger som styres av teknisk kompetenete folk med lang erfaring. Alt gjøres med andre ord etter boka.

Men reklameavdelingen, det er markedsfolk med hyppig sviktene kompetanse på web, som jager etter penger i dag. De har null visjoner om kvalitet eller leseropplevelser, som gir dem fremtidige kunder. De lever for dagens bonus, uten øye for fremtiden. De teller visninger og klikk, og tror det er løsningen. Det blir som å selge brus basert på antall bobler i drikken, uten å tenke på smak.

Og fakta er at de ikke skjønner dette selv.

Jeg arbeidet en gang sammen med en selger som skrøt av at han hadde funnet opp en bannerannonse. Jeg ble lett forundret ettersom hans nettkunnskap var omtrent null - men det lot han seg ikke affisere av. Saken var som følger:
Han hadde laget en annonse som fulgte med nedover på siden mens man scrollet, og lagde lyd samtidig. Det var en vinner sa han, bare på den tjente han bøtter med penger. Det var jo fint, men hva med leseren sa jeg.Det hørest ut som den mest irriterende reklamen jeg kunne tenke meg! Han skjønte ikke en gang spørsmålet. Han vant på det der og da, penger i hånda , case closed.


Denne mentaliteten har fått herje fritt siden webben dukket opp. Det er på tide at noen virkelig tenker på hvordan dette skal gjøres ordentlig, for dagens modell er så dårlig at jeg unner alle som benytter den å gå nedenom og hjem. Med alle blinkende bannere til topps!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar