onsdag 10. juni 2009

Effektiv nettreklame

Nettreklamen har noen grunnleggende problemer slik den benyttes i dag. Den er primært for inntrengende og irriterende, tilfeldig rettet og av ekstremt vekslende kvalitet. Den har også et annen problem, som er en betydelig større belastning - den er selvmotarbeidende.


Hva menes med dette? Det er ingen sammenheng mellom reklamen du ser og hva som skjer etter at du klikker på reklamen. Du kan klikke på en reklame for et kamera, og ende opp i en en butikk som kun selger pc'er. Eller ende opp i en lang filmfremvisning når du var ute etter billig mat. Eller komme til et nettsted som det rett og slett ikke er mulig å forstå hva driver med i det hele tatt.

For å øke klikk-raten på nettreklamer må det ryddes kraftig opp i hvordan reklamen fungerer. Det må garantert være en side som omhandler det man forventet seg bak en reklame. Siden må være klar og enkel å forstå. Siden må omhandle det produktet eller den tjenesten som den reklamerer for , uten å benytte andre midler enn det som var på siden reklamen var på. Så en reklame på en nettavis bør peke på en side som ser ut som om den hører med i nettavisen, og en reklame på en video/flash-basert side bør også beholde profilen på siden den reklamerte på. Man må ta hensyn til sin kunde , ikke sitt reklamebyrå. Ta hensyn til kunden, og kunden vil ta hensyn til deg.

Det mest bruker-uvennlige er å sende en potensiell kunde fra en lettlest nettavis-side til en flash/pluginbasert reklame med lang innlastingstid, masse lyd og bilde, og en forventning om at brukeren på den aktuelle siden er interessert i å leke "uforsker" på dette nettstedet. Trekk i denne , klikk her, lag en sang her...

Det er mange år siden de siste "splash-screens" forsvant i redaksjonell sammenheng. Ingen finner på irritere leseren sine slik man gjorde i det gode gamle 1990 -tallet. Men annonsørene gjør dette i fullt monn, og med betydelig tyngre skyts nå enn det noensinne ble gjort tidligere. Og det skremmer bort kundene.

Annonsørene har ikke skjønt dette. Mange betaler i dyre dommer for å skaffe seg kunder på nettsidene sine, for så å gjøre sitt ytterste for å bli kvitt dem så fort som mulig ved å forvirre og irritere.

Problemet er i bunn og grunn ikke annonsørenes til tross for at de er den første som lider, men nettmedienes. Dersom nettavisene insisterer på at alle reklamer skal gi et forutsigbart resultat ved klikk vil nettannonser gå fra å være en særdeles irriterende del av hverdagen til en mulig kilde for informasjon. Dette fører til høyere annonsepriser, mer bruk, og høyere risiko for suksess.

Men det krever også at nettmediene tar ansvar, tenker fremover og stiller krav til sine annonsører, ikke bare selger annonseplass med lukkede øyne for sine brukeres opplevelser. Jeg ser med spenning frem til at det første norske nettmediet tar sine brukere på alvor ved å tilby både kvalitet på innholdet og kvalitet i reklamene.

3 kommentarer:

  1. Gerry McGovern, sier noe veldig enkelt og sant: "People search information – not advertising"

    Skal reklame funke så må det ha informasjonsverdi og ikke minst - det må være så kontekstuelt tilpasset som mulig. Der ligger vel noe av utfordringen.

    SvarSlett
  2. Det er akkurat der skoen trykker. Og vi må ikke vente på at annonsørene skal oppdage dette.

    Redaktørene og nettmediene selv må ta tak i denne utfordringen. Gevinsten ved å gå fra bra innhold og elendige reklamer til kun bra innhold, der selv reklamene blir sett på som innhold , vil være enorm. Hvem tør utforde sin redaktør til å ta det utvidede redaktøransvaret for sin publikasjon, der innhold, annonser og lenkene fra annonsene sees på under ett?

    SvarSlett
  3. 1. Det å slå all reklame over en lest, vitner om mangel på innsikt

    2. Alt på nettet er av vekslende kvalitet, også reklame - Omfavn det, ikke motarbeid det.

    3. At kampanjenettstedet skal se ut som siden det annonseres på er tull. Som annonsør vil jeg at brukeren skal huske annonsørens profil, ikke en eller annen nettavis sin.

    4. Det meste av det vi kan kalle opplevelsebaserte kampanjer er tilpasset en eller annen målgruppe. Det finnes nok en del nettbrukere derute som nettopp vil bli underholdt på et nettsted, klikke, dytte og dra i knapper.

    5. Hvis det er kampanjenettsteder du refererer til som "splash-screens" tror jeg du har misforstått. Hvis du opplever kampanjenettsteder som "splash-screens" - IKKE klikk på annonsene!

    6. Hvis en nettannonse bryter loven, går i mot annonsenettstedets moral, etikk ol. er det på sin plass at det sies i fra/ nektes publisert. Men det er ikke redaktørene og nettmediene som skal kvalitativ vetorett på nettanonnsering, og i hvert fall ikke på et kampanjenettsted som ikke er en del av nettmediet det annonseres på.

    Så nettmediets rett til å selge sin annonseplass er tross alt deres egen, men ved å nekte en annonsør på noe som kan minne om kvalitativ bortvelgelse vil nok kanskje slå tilbake på dem selv.

    Hvis annonser oppleves som irriterende, ikke klikk på dem. Klarer du ikke å la være, skaff det et "ad-blocker"-plugin til nettleseren.

    SvarSlett