tirsdag 8. desember 2009

Banker og innovasjon på nettet.

Nettbanker er en imponerende løsning. En samlet bankbransje har klart å overføre et fysisk produkt som banklokalet anno 1845 til nettet. Rubb og stubb er kopiert. Bit for bit, kid.nr for kid.nr. Nettbankene er omtrent like forskjellige som appelsiner - en frukt som skiller seg meget lite fra sin nabofrukt. Det virker som mottoet "if it works don't fix it" er hellig. Innovasjon på nettet er like fremmed som service i et banklokale.

Større deler av nettet bruker veldig mye energi på å finne ut så mye som mulig om sine brukere. Er man heldig har man et navn, som er verdt noe selv om det er et tullenavn, eller "nick" som det så fint heter. Banken ligger langt foran de andre i denne sammenhengen, de har en kryptert , sikker både teknisk og juridisk sikker forbindelse til sine brukere .De vet alt om deg , hvor mye du tjener , hvor du bruker pengene dine, hvlke varegrupper du kjøper når du betaler med kort. De vet hvilken strømleverandør du har, hvem som leverer deg internett, telefon, hvilken avis du abonnerer på. Om du er gift, har barn, hvor mye du har i lån, hva huset ditt er verdt o.l. De sitter på en gullgruve av informasjon. De vet , sammenliknet med andre nett-aktører, alt om deg. Og hva bruker de dette til? Ingen ting.

Men banken er som banken, trygg og grei. Den sitter der men du selv betaler for å taste inn lange KID nummere som gagner alle andre enn deg selv. Bankfolket ler hele veien til banken pga de innsparingene de har gjort med nettbanker. Og de dustete kundene som betaler for å gjøre den jobben banken gjorde for dem før gratis.

Bankene har i alle år fremvist en imponerende mengde med manglende innovasjon. Til tross for at nesten alle nordmenn handler på nett, finnes det ikke noen norsk betalingmetode på internett. Ja, visa, mastercard o.l. er der, men hvorfor har ikke bankene utiklet en egen løsning? Betalingsvenn kunne de kalt det på norsk, der man betaler rett fra sin egen konto. Akkurat som paypal. samme antall klikk som når man bruker betalingskort nå, men ingen avgift til visa e.l. Alle pengene går til butikken, som kan selge billigere varer. Transaksjonen kan gå fortere og smidigere. Med et enkelt api til alle mulige nettbutikkløsninger. Hvorfor skal man trenge å benytte et internasjonalt kredittkort for å handle i en butikk rundt hørnet? Tenk om din nærbutikk kun tok Visa og Amex? Det hadde nok ikke falt i god jord. "Men Fru Halvorsen, du vet at kontanter ikke aksepteres her, og du får ikke handle uten at vi får fødselsnummeret ditt.."...

Nettbanken kan også benyttes til mye annet morro. Med en plugin i nettleseren kunne man brukt kameraet på sin PC til å lese inn KID-nummere. Eller hele giroen en smell. Det hadde kostet minimalt å utvikle og å rulle ut dette i forhold til de tusenvis av timer som kastes bort i de tusen hjem hver dag på å taste inn KID-nummere. Og for hvert kid-nr som tastes inn øker brukerens avsky for banken litt. Egentlig kan man droppe KID-nr dersom man ikke vil , selv om man er forpliktet til å betale regningene sine er man ikke pliktig til å oppgi data til leverandøresns crm-system uten å få betalt for det. Og det er det KID-nr er. La det stå blankt. Kanskje en folkeaksjon er tingen? La de som får pengene dine finne ut hvem som har betalt. Det vil lage kaos, men kun for dem som vil at du skal jobbe gratis.

Nettbanken burde gi deg oversikt over ditt forbruk - alle kjøp er kategorisert inenfor varegrupper. Strøm, sportsutstyr, vin, you name it. Dette kunne gitt deg som kunde god informasjon om hvor det var penger å spare. Men det finnes nok ikke det heller.


Nå har jeg tenkt på dette en drøy time. Og kommet opp med noen ideer. Ikke så imponerende, men de er da der.

Hvor mange gode ideer burde de mange tusen bankansatte ha klart å komme opp med de siste 15 år? Dersom du ganger antallet ansatte med timer og 15 år vil du fort innse at det skjer veldig veldig lite i bankverdenen. Internett for bankene er nettkunder som betaler for å gjøre en ansatts jobb. Og en kundegruppe som er meget lavt prioritert.

Det positive med dette er at det burde være latterlig enkelt å utkonkurere dagens bank-mastodonter på nett. Og jeg trenger ikke bank noe annet sted enn på nett, banklokalets æra er utvilsomt over. Jeg vil ha service , ikke marmor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar