torsdag 14. juli 2011

Firefox-tillegg

Jeg bruker Firefox som min primære nettleser. Grunnen er enkel: den er utrolig fleksibel, og drives ikke av et kommersiellt multimillard-dollar selskap. Den er   laget av folk for folk.

Det kan man ikke si om de andre.


Så til hva jeg gjør for å "pimpe" den opp:


Norsk Ordliste
Mye av dagen brukes jo på å knotte inn ord i skjemaer på webben, og med denne skriver jeg ikek litt skjeldnere.


Jeg lager webløsninger, så mine tillegg bærer litt preg av dette.

 Firebug er genial. Skal du lage noe web er denne et must.

xmarks lar meg synkronisere bokmerker på alle mac'ene mine samt iphonen og ipad'en. Og den fungerer som backup.

Adblock Plus fjerner all reklame. Videre argumentasjon for å bruke denne bør være unødvendig.
Elementhidehelper  for Adblock gjør det mulig å fjerne enkeltelementer på websider man er på ofte. Jeg har satt denne opp til å fjerne alle irriterende felter på f.eks vg. Se selv, hvilken side har du lyst til å lese? Man kan naturligvis plukke bort facebook-boksen og menyen også.




Ellers bruker jeg 1password for å holde styr på passordene mine, de lar jeg ikke firefox lagre. Dette gjør det mulig å lagre passordene trygt, distribuere dem til iphone,alle mac'ene osv. igjen. Og bruke alle nettlesere uten å huske passordene elelr lagre dem for hver nettleser. ( Dette koster penger og er et eget program)

Flashblock er også en god venn. Når leste du sist noe som måtte vises som en tegnefilm? Flash er bare tullball som reklamefolk elsker. Ekte menn bruker html5.



Betterprivacy forteller deg hvem som spionerer på deg. Noe man bør passe på.


Redirectremover fjerner irriterende tellere som kun gagner andre enn deg. Så det går fortere å surfe.

Greasemonkey er fin for å bygge om websider, men er nok litt vel Geeky for de fleste.  Men man kan laste ned ferdige scripts, f.eks. for å få lenker direkte fra imdb til thepiratebay. De finner du på userscripts.org

Det er vel alt. jeg har prøvd hundrevis av plugins, men det er som med alt - dersom du bruker mange går ting langsomt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar